Petra Agnerová: Žena za oponou svadobného dňa

Keď sa v nedeľu ráno zobudí unavená, po troch hodinách spánku, väčšinou si spokojne povie: "Tak toto bolo ono." Pocit zadosťučinenia, ktorý sa dostaví po každej úspešne zorganizovanej svadbe, je to, čo ju na práci svadobnej koordinátorky najviac baví. S Petrou Agnerovou, majiteľkou svadobného štúdia Elizabeth - prvého na Slovensku, sme sa stretli na Svadobnej výstave v hoteli Radisson Blu Carlton, kde nám poskytla exkluzívny rozhovor.
agnerova1a

Prečo ste sa rozhodli založiť svadobnú agentúru?
Ešte počas vysokej školy sme s kamarátkou rozmýšľali, čo nám na slovenskom trhu chýba a prišli sme na to, že svadobná agentúra. V zahraničí boli agentúry s týmto zameraním už bežné. Povedali sme si teda, že by sme to mohli skúsiť.

 

Aké boli začiatky?
Veľmi spontánne, až smiešne. Keď si predstavíte, že nebol internet, nemali sme webovú stránku ani mail... Vymysleli sme si nejakú koncepciu a skúšali ju pomaly realizovať, dávať dokopy dodávateľov. Výber bol naozaj malý. Postupne sme ľudí učili, ako by sa veci mohli robiť. Všetko sme vybavovali cez pevnú linku a osobné strenutia. Za tých dvanásť rokov sa toho veľmi veľa zmenilo, už len po technickej stránke. Dnes sa už osobne pomaly nikto nechce stretávať, všetci chcú všetko riešiť cez maily a mobil, ktorý mi bežne zvoní v neskorých večerných hodinách a cez víkendy.

 

Ako ste si získavali klientelu?
Inzerovali sme v Zlatých stránkach. Ale v svadobnom biznise je to skôr o referenciách. Keď sú ľudia s vami spokojní, povedia to ďalej. Už aj v 90. rokoch sme mali klientov zo zahraničia, ktorí sa o nás dozvedeli od známych.   

 

Kto organizoval svadbu vám?
Svadbu som si zorganizovala sama. Keďže to robím už "sto rokov", usúdila som, že to nemôže byť predsa problém. A fakt nebol, celé mi to trvalo asi dva týždne, aj to som sa tomu venovala najviac tri hodiny denne. Zorganizovať svadbu v zime nie je nič náročné. Výhodou je, že väčšina dodávateľov je voľných. V ten deň aj snežilo, tak sme sa s manželom tešili, že Perinbabka na nás nezabudla.

 

petra_agnerova

 

Čo je podľa vás pri organizácii svadby najdôležitejšie?
Aby klienti vedeli, o čom svadba vôbec je. Aby si vedeli vybrať jednotlivé služby správne - to znamená, mali by mať jasno v tom, do čoho chcú investovať viac a do čoho menej. Celá organizácia musí byť tiež časovo zosúladená. V našej agentúre majú výhodu, že im poskytujeme všetky služby a stretnutia pod jednou strechou. Snažíme sa odhadnúť, aký štýl DJ alebo fotografa by im mohol vyhovovať. Nie vždy sa musíme trafiť, samozrejme. Ak sa tak stane, navrhnem alternatívu a zorganizujem ďalšie stretnutie. Dôležité je, aby klienti dodávateľov videli, správne si vybrali a dostali kvalitu, ktorú vyžadujú.

 

V čom tkvie hladký priebeh samotného svadobného dňa?
V koordinácii. Od klientov mávame pravidelne feedback, že koordinácia je podľa nich to najlepšie, čo si u nás zabezpečili. Vždy si vypracujeme scenáre, aby nevesta so ženíchom presne vedeli, čo sa kedy bude diať. Vedia to aj hostia aj dodávatelia. Nemôže sa stať, že niekto netuší, čo nasleduje a vznikne napätie a stres. Nevesta je odbremenená od akýchkoľvek starostí. Za celý organizačný priebeh svadby je zodpovedný jeden človek z našej agentúry. Nehovorím, že koordináciu musí mať na starosti len agentúra, môže to byť aj šikovná kamarátka. Svadba by mala mať spád, gradáciu. Keď sa dve hodiny nič neudeje, ľudia budú unavení a začnú odchádzať.
 
Čo vám práca svadobnej koordinátorky dala?
Každý rok človek rastie. Moja práca je o kreativite, stále sa snažíme vymýšľať niečo nové a to vás obohacuje. Snažím sa inšpirovať aj svetovými novinkami, síce tu je trh obmedzený a ľudia tu neinvestujú do svadby toľko ako inde v Európe. Stále hľadám nových a nových dodávateľov, aby som mohla ľuďom ponúknuť to najlepšie. Napríklad pri fotoslužbách neexistoval žiaden štýl, dídžej len púšťal hudbu bez hovoreného slova alebo naopak hovoril až moc. Každá služba rastie a vy s ňou.

 

Čím ste obohatili tento segment vy?
Už len tým, že sme začali ako prví - že sme priniesli túto službu. Slováci si všetko najradšej zariaďujú sami - babka musí napiecť, ujo musí doviezť a potom to tak aj vyzerá. My sme ukázali ľuďom, že sa to dá urobiť krajšie a pohodlnejšie. Samozrejme, treba do toho investovať aj trochu peňazí. No nie každý si cení rovnako úroveň toho, čo investuje, s tým, čo mu to prinesie. Niekto ten rozdiel proste nevidí a radšej investuje energiu a čas, ako by si organizáciu či koordináciu zaplatil.

 

Akú najexkluzívnejšiu svadbu ste organizovali?
Svadbu pre 350 hostí a stála šesť miliónov vtedy ešte slovenských korún. Nevesta a ženích boli verejne známi ľudia. Takýto druh svadby hraničil skôr s eventom. Pripravený bol program, v ktorom vystupovalo niekoľko interpretov - jedno lepšie meno ako druhé. Všetko prebiehalo vonku pod obrovským stanom. Hostí obsluhovalo nespočetné množstvo personálu a hostesiek. Sú však ľudia, ktorí majú aj takúto predstavu o svadbe, alebo sa od nich kvôli ich postaveniu očakáva.

 

petra_agnerova2

Ktoré miesta sú dnes obľúbené na uskutočnenie luxusnej svadobnej hostiny?
Obľube sa tešia rôzne kaštiele, zámočky, chateau či bratislavské pähviezdičkové hotely. Napríklad Chateau Belá, Chateau Amade, Chateau Mignon, Hotel Albrecht, Grand Hotel Kempinski High Tatras.  

 

V biznise idete po najvyššej kvalite, v ktorej sfére života si luxus neviete alebo nechcete odoprieť?
To vás asi prekvapím, ale ja som dosť nenáročný človek. Náročná som len na prácu, tam sa viem vyhrať a tlačiť veci do extrémov, ktoré majú s luxusom veľa spoločného. V súkromí a bežnom živote si však na luxus vôbec nepotrpím. Nemám rada prehnané veci. Ľudia, ktorí ma poznajú, by o mne určite nepovedali, že som na niečo náročná. Vždy sa uspokojím s tým, čo mi život ponúka.

 

Čo máte na svojej práci najradšej?
Zadosťučinenie. Zmyslom mojej profesie je dopracovať sa k čo najlepšiemu výslednému efektu. Vždy začínate od nuly až nakoniec vytvoríte nádhernú svadobnú miestnosť, ktorá bola najskôr úplne fádna a obyčajná. Vidíte, ako to všetko klape. A keď sa v nedeľu zobudíte unavená, po troch hodinách spánku, spokojne si poviete: tak toto bolo ono. Samozrejme, sú aj klienti, s ktorými sa človek vytrápi a vtedy samú seba nechápem a pýtam sa, prečo to robím a investujem do toho tak veľa času a energie. 
 


Foto:

nevesta.sk

Kristína  | 31.1.2011, 12:30